Sommerturné 2021

Norges Ungdomskor reiser i tradisjonen tro på sommerturné. Denne gangen i Norge og delvis sammen med Rytmisk Ungdomskor.

Vær med oss når vi feirer sommeren, musikken og fellesskapet med vår norgesturné!

Sommerturnéen starter med en fellessamling sammen med Rytmisk Ungdomskor på Rødde folkehøgskole i Melhus i Trøndelag fra 30. juli til 5. august. Vi møtes i folketonenes verden og synger sammen for første gang. Med felleskonsert i Trondheim og Ålesund skal vi endelig få fremføre musikk vi har jobbet med i lengre tid - for den som venter på noe godt venter som kjent heldigvis ikke forgjeves.

Norges Ungdomskor fortsetter sommerturnéen videre alene, og holder konsert i Aksdal kyrkje, Stavanger kammermusikkfestival, Kristiansand domkirke, før de avslutter sommerturnéen slik den alltid avsluttes: med konsert i Oslo domkirke.

Vi gleder oss til å møte dere og synge for dere!

Konserter

4. august Vår Frue kirke, Trondheim (kl 19.00)

sammen med Rytmisk Ungdomskor

Billetter til konserten i Vår Frue kirke her (gratis med setereservasjon).

5. august Arbeideren kulturhus, Ålesund (kl 19.00)

sammen med Rytmisk Ungdomskor

Billetter til konserten i Arbeideren kulturhus kirke her (gratis med setereservasjon).

8. august Aksdal kyrkje (kl. 18.00)

Billetter til konserten i Aksdal kyrkje her (gratis med setereservasjon).

10. august Åpningskonsert, Stavanger kammermusikkfestival. St. Petri kirke (kl. 19.00)

Kjøp billetter til åpningskonserten på Stavanger Kammermusikkfestival her.

11. august Kristiansand domkirke (kl. 19.00)

Billetter til konserten i Kristiansand domkirke her (gratis med setereservasjon).

12. august Oslo domkirke kl. 18.00

Billetter til konserten i Oslo domkirke her (gratis med setereservasjon)

I mine kåte ungdomsdagar
Arr.: Andre Viervoll

Gammel Reinlender fra Sunndøla
Arr.: Håvard Gravdal
Mel.: Norsk folketone.
(Tilegnet vokalgruppa PUST)

Alle meinner
Arr.: Marius Stensaker-Løken
Mel.: Norsk folketone fra Romedal/Gudbrandsdalen

ImprovisasjonFanteguten
Arr.: Sverre Indris Joner
Mel.: Trad.

Fem slåtter: Telemarkspringar (2b)
Arr.: Henrik Ødegaard

Tre dikt etter Ebba Lindqvist
Alfred Jansson

Lovesong (I og II)
Torbjørn Dyrud

Plym Plym
Kåre Kolberg

Halleluja, vår strid er endt
Ørjan Matre

Bruremarsj fra Sørfold
Arr.: Marius Stensaker-Løken

Norges Ungdomskor (NUK)

er et prosjektkor som ble grunnlagt av Carl Høgset og Joar Rørmark i 1987, og drives nå av Ung i Kor med støtte fra Kulturrådet og Sparebankstiftelsen. Koret har vunnet en rekke priser i internasjonale konkurranser, og jobber for å utvikle unge, talentfulle sangere gjennom inspirerende dirigenter, utfordrende repertoar og deltagelse på festivaler og i konkurranser. Koret har godt samhold og ønsker å være et sted for gode sosiale opplevelser, og består av 40 sangere fra hele landet mellom 16 og 26 år. Koret har to til tre samlinger i året og reiser på turné hver sommer, både i inn - og utland. Norges Ungdomskor har et variert repertoar og synger klassisk, samtidsmusikk og norske folketoner. Dirigent engasjeres for to år av gangen, og i 2021-2022 blir koret dirigert av Nina T. Karlsen.

Nina T. Karlsen (f.1983)

Nina er utdannet dirigent, sanger og kirkemusiker ved Norges musikkhøgskole. I 2010 fullførte hun sin mastergrad i dirigering med en eksamenskonsert med Det Norske Solistkor. Hun har vært domkantor i Tønsberg domkirke siden 2012, og har vært ansatt som dirigent og kunstnerisk leder for Ensemble 96 siden høsten 2011. Høsten 2020 starter hun som universitetslektor og doktorgradsstipendiat i kunstnerisk utviklingsarbeid på Norges musikkhøgskole.

Rytmisk Ungdomskor

er et rykende ferskt prosjektkor som ble opprettet i 2019, og drives av Ung i Kor. Koret består av 18 sangere fra hele Norge i alderen 16-26 år. Repertoaret varierer fra hvert prosjektår til neste, og i år står folketoner med innpakning inspirert av b.la jazz og pop i fokus. Musikalske ledere dette året er Anja Skybakmoen og Benedikte Kruse. Koret har tre til fire samlinger i året, og denne konsertserien er faktisk Rytmisk Ungdomskor sin aller første offentlige opptreden.

Benedikte Kruse (f.1979)

Benedikte er fast medlem i vokalgruppa Pitsj. Hun er sanger, produsent og komponist i improvisasjonsensemblet Små Grå, og hun er med i den improvisasjonsbaserte teatergruppa Plutselig Barneteater som har forestillinger i Oslo og egen podcast. Benedikte turnerer med flere prosjekter for Rikskonsertene, og jobber mye i studio med voicing og dubbing av tegnefilmer. Ved siden av dette holder hun ofte kurs for sangere, og har dirigert Oslo Nye Ungdomskor/Vokalensemble og Pikekoret. Benedikte fullførte en utøvende master i jazz/ vokalimprovisasjon ved Norges Musikkhøyskole i vår.

Anja Skybakmoen (f.1984)

Anja er sanger, komponist/tekstforfatter, pedagog og arrangør. Hun har mastergrad i jazz- og improvisert musikk fra Norges musikkhøgskole. Anja jobber til daglig som musikalsk ansvarlig i Fargespill Oslo, og som frilans musiker/sanger/pedagog. Anja har gitt ut tre soloalbum og er fast medlem i vokalgruppa Pitsj. Anja har jobbet mye som sanglærer en-til-en og holdt mange ulike workshops for sangere og kor i blant annet mikrofonteknikk, vokalgruppeteknikk, rytmikk og improvisasjon.