Vi søker nye sangere!

PÅMELDINGSFRIST: 1. OKTOBER

Vi søker sangere fra hele landet til Norges Ungdomskor

Norges Ungdomskor (NUK) er et prosjektkor grunnlagt av Carl Høgset og Joar Rørmark i 1987. Koret drives av Ung i Kor og støttes av Kulturrådet og Sparebankstiftelsen DNB. I 2024 og 2025 dirigeres koret av Julia Selina Blank.

Norges Ungdomskor har vunnet en rekke priser i internasjonale konkurranser. Koret utvikler unge, talentfulle sangere gjennom inspirerende dirigenter, utfordrende repertoar og deltagelse på festivaler og i konkurranser. Koret har godt samhold og ønsker å være et sted for gode sosiale opplevelser.

Høydepunkter i 2024 blir medvirkning på Glogerfestspillene i januar i samarbeid med KORK og Kongsberg musikklinje, Ung i Kor Vokalfestival i april, samt en sommerturné til Barcelona International Choral Festival, hvor koret vil møte andre nasjonale ungdomskor.

Alle interesserte sangere kan melde seg på før 1.oktober!

Vi søker sangere som

• er mellom 16 og 26 år

• har god stemmekontroll, god notekunnskap og godt gehør

• har lyst til å synge a capella kormusikk på et høyt kunstnerisk nivå

• vil være med i landets fremste nasjonale ungdomskor

Påmelding og prøvesang

Du kan velge om du vil sende oss et lydklipp eller delta på prøvesang.

Påmeldingsfrist for begge alternativ: Søndag 01. oktober 2023

Send inn lydklipp

Søk innen 01. oktober og send oss lydklipp innen søndag 08. oktober 2023 med:

1) Beethoven “9. Sinfonie”, 4. sats: fra del adagio ma non troppo takt 527 "Ihr stürzt nieder" til rett før R, inkl. takt 792 "Welt/Heiligtum" (Utgave Breitkopf)

Prøv å synge i omtrent riktig tempo og å vise dynamiske forskjeller.

2) Buchenberg “Da pacem sabbati”:

S/A: takt 1- inkl. takt 22 'sero te amavi'

T/B: takt 11 - inkl. takt 28 'sero te amavi''

Du får notene sendt til deg.

3) en valgfri sang

Opptaket trenger ikke ha høy kvalitet, mobilopptak fungerer fint. Om du velger prøvesang på lydklipp, vil produsent Darja Schäfer sende deg mer informasjon (arrangementet det skal inneholde, hvor du laster opp for å sende inn, osv) etter påmeldingsfristen.

Kom på prøvesang

Søk innen 01. oktober og kom på prøvesang i Oslo, Øvingshotellet (rom: 418-E-XL og 415-S-P), lørdag 21. oktober 2023. På prøvesang skal du forberede:

Prøv å synge i omtrent riktig tempo og å vise dynamiske forskjeller.

2) Buchenberg “Da pacem sabbati”:

S/A: takt 1- inkl. takt 22 'sero te amavi'

T/B: takt 11 - inkl. takt 28 'sero te amavi''

Du får notene sendt til deg.

3) en valgfri sang

Informasjon om tid for prøvesang 21. oktober kommer på e-post til de påmeldte etter påmeldingsfrist.

JEG VIL SYNGE I NORGES UNGDOMSKOR!

Tidsplan

PÅMELDINGSFRIST

Søndag 01. oktober 2023

LYDKLIPP

De som velger å sende inn lydklipp må sende det innen søndag 08. oktober 2023.

PRØVESANG

Lørdag 21. oktober 2023 (Oslo, Øvingshotellet)

SAMLINGER

1) infokveld (digital): 11. januar 2024

2) Glogerfestspillene Kongsberg - konsert Beethovens 9. sinfonie med KORK og Kongsberg musikklinja, vi feirer Kongsberg 400 år: 25.-28. januar 2024

3) Øvingshelg - Ung i Kor Vokalfestival Gjøvik (møte andre ungdomskor): 5.-7. april 2024

4) Sommerturné - International Choral Music Festival Barcelona (workshop med andre nasjonale ungdomskor): 04.-14. juli 2024*

*Det blir i dette tidsrommet, men litt kortere og med forbehold om datoendring på pluss/minus en dag i hver samling.

Alle datoer er obligatoriske. Hvis du ikke kan delta på noen av datoene, kan du likevel søke. Sangere som kan delta på alle datoene vil bli prioritert.

Det er mulig at koret også vil møtes helgen 31.mai-2.juni, men dette vil bekreftes før prøvesang.

Hva skal vi synge?

Ludwig van Beethoven: 9. symfoni

Norsk og tysk musikk

Kostnader og reise

Deltakerne betaler en egenandel på 2000,–

Deltakere må komme seg til prøvesang og samlingssteder for egen regning.

Ung i Kor dekker utgifter til opphold, reise og felles måltider underveis i samlinger.

Lurer du på noe mer?

Hvis du lurer på noe mer, kan du gjerne ta kontakt med produsent Darja Schäfer på produsent@norgesungdomskor.no eller telefon +4745312625.